laatste weekje rond Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jan Brandenburg - WaarBenJij.nu laatste weekje rond Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jan Brandenburg - WaarBenJij.nu

laatste weekje rond Cairns

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

31 Januari 2015 | Australië, Cairns

Heb gisteren een tourtje op de reef gedaan. Vroeg op en met een catemaranboot naar een groot vlot c.q.ponton naast een reef. Was een flink stuk uit de kust, anderhalf uur varen met een pittig snelheidje. Betrof wel een pakkage en dus nog ongeveer 150 andere mates mee op tour. Van alle pluimage, uit europa, maar ook veel uit china. Al mijn vooroordelen kon ik Kwijt over toerstenmassa's. Veel chinezen hadden namelijk de hotelhanddoeken bij zich. Lijken wel Hollanders of duitsers op vakantie in Spanje. En zo nog meer van die dingen. Maar ja, je moet het er mee doen. Voor mij als "waterhater" hadden ze een glasboot en een submarine, een klein onderzeebootje. Dat weer wel om al het anere weer goed te maken. Was wel mooi en spectaculair. Toch was het niet zo mooi als ik had verwacht. Altijd word er gezegd dat de barrier reef de mooiste op aarde is. Toch wat overdreven, die in de carabien en sulawesi zijn minstens zo mooi. Alleen de omvang van het gebied verschilt flink, maar daar merk je op zo een tourtje toch niets van. Ik miste vooral de kleuren. maar oordeel zelf als ik de foto's er bij voeg. Zal effe duren, mijn ipad doet wat vreemd. Op bali trek ik daar effe wat tijd voor uit.

Maar nu effe de ervaringen van de laatste weken. Maar misschien moet ik met een excuus beginnen. Die watersnood hier in het noodoosten is er schijnbaar wel geweest. Kan het eigenlijk nog niet geloven, dus ik denk nog steeds dat ze jullie in Nederland oude beelden hebben laten zien. De nieuwsprogramma's moeten vol; is er niets dan verzinnen ze het wel. Maar toch maar even een excuus voor de tante van Erik hier in Australie. Die wist blijkbaar niet beter. Sinds de berichtgeving heb ik alleen wat flinke tropische buien over me heen gehad. Geeft effe voor een uurtje wat verkoeling. Is wel lekker, want doorgaans is het hier 30 tot 33 graden met een grote luchtvochtigheid. dus flink zweten, ook in de nacht.

ik heb al bericht over mijn eerste tourtje op Fraser Island. Toch wel een beetje raar om het een truck over dat eiland te raggen door het tropisch regenwoud en mooie stranden. Rare jongens die aussies, ze doen dit ook met hun 4WD's. Dus af en toe was het filerijden op die paar wggetjes. Zie ik op de Veluwe nog niet gebeuren. Na Fraser Island ben ik heel relaxed noordwaars getoerd. soms twee dagen op een plek, soms op een camping en soms illegaal aan het strand. Wat deze laatste optie betreft werd ik doorgaans getipt bij de visitorscentres. Mochten ze natuurlijk niet vertellen, maar na wat charmes en complimentjes gingen de dames helemaal los en kreeg ik alle informatie die ik wilde. Zo doe je dat!

Zo, nu ga ik nu stoppen, morgen meer. met die ene vinger van mij nu wel genoeg getypt.

Vanochtend weer vroeg op. Heerlijk ochtendje, 25 graden, ketsblauwe lucht, een lekker zonnetje en tussen allerlei vogeltjes ie hier vrolijk kwetterend rondfladderen op deze leuke camping. Als je daar niet relaxed van wordt dan ben je verloren, dan helpt niets meer en are you lost! ik bent gisteren toch wel hard geweest in mijn oordeel over het reef hier. Was in feite toch wel heel erg mooi en indrukwekkend. Dit besef drong door toen in de foto's weer zag. Maar ja, soms zitten je verwachtingen je dwars. Ook weer wat van geleerd, eerst even laten bezinken voordat je (ver)oordeelt. Wat de mooie foto's betreft die bij deze pagina staan wil ik wel opmerken dat ik gisteren middag en avond van de ene wifi spot naar het andere ben geweest om ze erop te krijgen. Kost allemaal de nodige tijd en de nodige biertjes. En dat elke keer weer. Ik stel voor dat Ad al die biertjes compenseert. Ik doe het immers allemaal voor the folks at home. Kan in natura in een kroeg in Arnhem. De stand is nu 8 biertjes. Deal!!

ik heb nog een derde tourtje gedaan, met een groep in een truck naar cape Tribulation. Dit was erg leuk omdat het een leuke kleine groep was van ca. 14 mensen. Ik heb de hele dag opgetrokken met Marnix uit Ede. Hij was 5 weken in ausieland. Zijn lieve vrouw gunde hem dit avontuur van harte. Zo hoort dat dus! Verder bestond de groep voor de helft uit een familie uit Melbourne. Vanwege de rivaliteit tussen Sydney en Melbourne (vergelijkbaar met Amsterdam - Rotterdam) liet ik mij ontvallen dat ik Sydney leuker vond en dat Melbourne boerser was. Nou toen was de boot aan. De hollanders hadden het weer gedaan. De hele tour hebben we elkaar op zitten naaien. Marnix probeerde dan wel wat te bemiddelen, maar dat lukte niet altijd. Het was dus een ouderwetse ouwehoertrip. Op het einde hebben we het natuurlijk bijgelegd met een ferme handdruk. We hadden ook nog een BBQ, ik heb lang niet zo'n grote biefstuk gehad. Wat een carnivoren zijn dat hier. Natuurlijk ook nog leuke dingen gezien.

Ik heb hier in cairns de eerste abo in een pak gezien. Meestal hangen ze langs de weg, maar deze had het blijkbaar helemaal gemaakt. Hier zijn overigens veel meer abo's dan in de andere delen waar ik geweest ben. Ze zijn heel erg op de familie, hier zitten ze met zijn allen het avondeten te doen (Nederlands?) in de parken langs de kust. Mooi gezicht.

Mijn trip door Austrli loopt ten eine. Maandag vlieg ik naar Bali voo mijn vervolg in ZO-Azie. Is het ook wel weer tijd voor. Time for change! De balans opmakende was het een succes. Voor Aussieland was dit een herkansing daarvoor zijn ze glansrijk geslaagd. Was een leuke trip. Ik heb ongveer 7000 km gereden in mijn Jucy Lucy. Beetje veel. Jucy Lucy heeft mij niet een keer in de steek gelaten. Dat scheelt in de pret. Verder heb ik een boel gezien, op verschillende plaatsen gecampeerd en veel natuur gezien. Ik ben maar een keer betrapt op illegaal kamperen. Was een oud dametje, die ook de belastingen er nog bij sleepte. Toen ik zei dat ik de major kende, ging ze helemaal uit haar dak. Ik denk dat ze inmidels opgenomen is. Ook heb ik voormalige collega Liesbeth en mijn neef Olaf ontmoet met hun dierbaren. Was erg leuk. Zijn doen het allemaal goed hier. Van alle steden hier ben ik een beetje van Sydney gaan houden. Daar is het meeste te doen en lopende de leukste mensen rond. De andere steden zijn wat boerser en dorpser. Maar voor allen geldt dat ze heel trots zijn op hun land, ook hebben ze nog geen lange historie en hebben ze schijt aan de rest van de wereld. Zo hoort het ook, vaar je eigen koers!

Nog 2 slotbeschouwingen. Mijn 3 megatrens staan nog fier overeind. Ook Australia heeft dit helemaal bevestigd. Verder is dit een typisch mannenland. Sorry dames, maar ik kom tot geen andere conclusie. Dames spelen natuurlijk ook een grote rol, maar de mannen geven de ruwe kleur en geur aan dit land. Je ziet het hier weer elke dag. Mannen gaan gewoon hun eigen gang en stellen zich op als jagers en niet als zorgers. Op natuurcampings lopen de mannen met hout te sjouwen en doen aan vuurtje stoken. Ook de BBQ is hun domein om grote lappen vlees te garen. Verder hebben ze hier veel toys voor boys, een motor, een skijet, een boot en zo. Die slepen ze dan overal mee naar toe. Liefst samen met een vriend in een pickup truck zonder airco, met de ramen open en de armen uit het raam. De dames blijven dan lekker thuis, pakken hun airco-auto, gaan shoppen met vriendinnen en gaan zitten mooi te wezen. Allemaal niet zo spannend dus. Ook zien die kerels er niet uit wat kleding betreft. Naast een ontzettend mooi geklede vrouw loopt dan een vent in een blokjesshort gecombineerd met een streepjesblouse. Alles aan dit land is ruw. Zelfs de koeien. Daaraan kunnen zien dat ze geleden hebben. Zijn niet van die mooiweerkoeien die we in Nederland hebben. Die zouden het hier nog geen dag uithouden! Zo, genoeg bespiegelingen. Dus op naar Bali, geen ge"mate" meer of ge"dear". Geen wielen en bedje bij de hand. Nu begint het avonuur pas echt.


  • 01 Februari 2015 - 09:45

    Jantien:

    Die vogel met die blauwe nek? De Australische Casuaris. Ik verheug me nú al op een quizavondje bij jou thuis, succes verzekerd!;-)

  • 02 Februari 2015 - 13:33

    Marnix Ferwerda:

    Hoi Jan, was een leuke ontmoeting tijdens onze Tour in Daintree. Je hebt de Melbourners inderdaad gek gemaakt maar het was heel leuk. Ik ben inmiddels weer thuis in het veel te koude Nederland aan het genieten van de jetlag. Veel plezier in Azië!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Jan

Gezellige nieuwsgierige vent die graag af en toe de weide wereld in trekt. De derde lange trip alweer. Na Midden America en Cuba (3 maanden in 2001) en een world-trip van 8 maanden in 2008/2009 staat nu een reis van 5 maanden naar Australie en ZO-Azie op de rol. Het wordt weer eens tijd voor een verblijf buiten Nederland. Leven bij de dag in plaats van het gerelde leven in Nederland. Motto: doe eens gek!

Actief sinds 19 Dec. 2014
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 19503

Voorgaande reizen:

24 Januari 2017 - 24 Mei 2017

Rondje Zuid-Oost Azie

21 December 2014 - 29 Mei 2015

Australie en ZO-Azie

Landen bezocht: