Kerst in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jan Brandenburg - WaarBenJij.nu Kerst in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jan Brandenburg - WaarBenJij.nu

Kerst in Bangkok

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

27 December 2014 | Thailand, Bangkok

Net terug van een museumbezoek is het tijd voor mijn blog. Ik ben hier nu een kleine week en het is een heel andere Kerst dan in Nederland. Gaat het in Nederland om rust, familie en eten, hier gaat het heel anders. Kerst is business!

Bangkok bruist er niet minder om. Hier gaat het niet om rust en bezinning. De Thai geeft een heel commerciële invulling aan de kerst. Je hoort overal kerstliederen, van shops tot cafés. Af en toe zie je een kerstboom. Verder verkopen ze allerlei kerstprullaria, van mutsjes met lampjes tot kerstjurkjes. Deze jurkjes worden dan vooral gedragen door jonge meisjes die je de kroeg in proberen te krijgen om biertjes te verkopen. Soms zie je er een dwaze toeriste in lopen. Kortom, heel anders dan in Nederland. Belangrijkste is dat het bruisende leven in Bangkok gewoon doorgaat. Kerst of niet.

Ik heb de laatste dagen vooral veel door Bangkok gezworven. Lekker struinen door de vele wijkjes waar de gewone mensen wonen. Vooral Chinatown maakte veel indruk, maar ook de wijkjes langs de kanalen ver weg van het toeristische centrum. Chinatown is een groot pakhuis met goederen. Die wijkt puilt er mee uit. Tijdens mijn tochten at ik dan langs de straat of bij kleine restaurantjes aan formica tafeltjes. We konden elkaar niet verstaan, maar met je handen en voeten kom je ver. Ik heb dan ook heerlijk gegeten.

Tijdens het slenteren heb ik ook een aantal musea en de nodige whatjes bezocht. Musea zijn er niet zo veel, maar whatjes des te meer. In elke wijk vindt je er wel een paar, van klein tot heel groot. Vaak gekoppeld aan scholen. Even tussendoor, de koningen hier zijn altijd al vooruitstrevend geweest, die het goed voor hadden met hun onderdanen. Waren daarbij heel erg op Europa georiënteerd. In de 19de eeuw haalden zij al goede westerse dingen naar hier, de infrastructuur, de bruggen, de bouwtechniek, de trein, het onderwijs, de bestuursstructuur met provincies en gemeenten en helaas ook onze manier van oorlogvoeren. Dat laatste konden ze al, er is wat af gevochten met Birma, Cambodja en Vietnam. Maar dat ging dan nog te voet, te zwaard en te olifant. De Engelsen en de Fransen hebben daarbij ook nog een dubieus spel gespeeld. Niet te vertrouwen! In de 20ste eeuw werden ze verstandig en hebben alleen nog zaken geïmporteerd waar ze economisch beter van werden. Slimme mensen, onder aanvoering van hun koningen. Ze zijn per slot van rekening een van de meest welvarende landen van de regio. Zo zie je maar hoe wijs je kunt worden van museumbezoek.

Tot zover het college. Er was hier ook een ander feest. De koning, onze bhumipol, is 80 jaar oud geworden. Overal grote foto's van hem en alle overheidsgebouwenbversierd met vlaggen en sjerpen. Als ik rond sjouw zie ik dat het hier allemaal schoner en beter georganiseerd is dan de vorige keren dat ik hier was. Dus de veranderingen zijn ook zichtbaar. Dat zie je ook aan het kroeg - en stratenbezoek op khaosan Road. Vroeger vooral witjes, nu zie je er ook de Thaise jeugd van de ontstande middenklasse, de jongeren uit Japan en de Aziaten die in australie en Amerika terecht zijn gekomen. Al deze jongeren hebben een rugzak, een creditcard en een smartphone, waarmee ze op stap gaan.drinken doen ze ook allemaal. Dus het eenduidige beeld van weleer bestaat niet meer. Is veel gevarieerder geworden.

Tot slot nog wat megatrends die ik van hieruit waar neem. Allemaal academisch verantwoord, maar dan vanuit de praktijk.
1. It happens in the Far East. In Nederland staan de kranten nog vol met de crisis, sluimerend herstel, hand op de knip en dergelijke zaken. Hier niets van dat alles. In de jaren 80 al voorspeld door ene Naisbit, futuroloog met zijn megatrends. Hij heeft helemaal gelijk gekregen. Aan deze kant van de wereld bruist het. Europa ligt echt op zijn gat. Benieuwd waar dat naar toe gaat.
2. De smartphone is niet meer weg te denken uit het leven. Ook hier loopt iedereen er mee rond. Of het een verbetering van quality of life is, weet ik niet. De meeste mensen zitten permanent heel autistisch op dat ding te gluren, of ze nu in gezelschap zijn of niet. De volgende evolutionaire stap zal zijn dat we een schermpje implanteren in de pols. Ik hoop niet dat ik gelijk krijg.
3. Massage. Dit is echt nieuw hier voor mij. Op elke hoek van de straat kun je je laten masseren. Dan bedoel ik dat je je vermoeide lijf kunt laten verzorgen. Ze zij vooral gespecialiseerd in voeten, nek en rug. Met olie kan ook. Zeer geschikt voor mensen met een gestressed leven. Je ziet ze van elke kleur, blank, geel, bruin en zwart. Hier zit dit in de cultuur en ik denk dat volgend jaar de eerste massagestoel in de Kalverstraat wordt geopend.

Toch maar even wat megatrends meegenomen. Zodra ik er nog meer waarneem, dan meld ik dat via dit medium.

Dit is mijn laatste dag hier. Vanavond nog lekker in mijn buurtje gegeten en door de feeststraten geslenterd. Ik hou het maar bij mijn eigen buurtje, met zijn leuke hotelletjes, zijn leuke terrasjes en zijn leukeaandestraateettentjes voor weinig. Weer een nieuw nederlands woord? Morgen vertrek ik naar Sydney. Ik heb via Airbnb en kamer gehuurd bij Ai-Leen. Voor het eerst van mijn leven op deze wijze. Ben benieuwd wat dat weer brengt. Heb er zin in.

• 27 December 2014 - 20:29

Maris:

Hoi Jan,
    Jouw blog gevonden via Jaco. Goed digitaal bezig.
    Lijkt me dan wel leuk om na zes jaar weer terug te zijn. En ook daar veranderd het een en ander.

Goede reis naar Australië. Ff heel wat anders dan Bangkok, lijkt me.
    Veel plezier verder!

Mvg Maris

• 30 December 2014 - 10:26

Femke:

Hee Jannie! Klinkt allemaal interessant, ik heb alle 3 je verhalen gelezen tot nu toe. Megatrend 3: Heb je je lekker laten masseren? En heb je een goede reis gehad naar Sydney? Grappig dat je nu echt de verschillen ziet tussen toen en nu. Wat is een kamer huren bij Ai-Leen? Je bent nu met die oud collega he, dat lijkt me wel gezellig! Alvast een gelukkig nieuw jaar en doe de groetjes nog straks aan Olaf! Xx Femke